Inzet dienstverlening bewonersconsulent(e)

Elke huurder heeft een brief gehad van Woonzorg waarin de aanpassingen staan van de servicekosten. Bij de vergaderingen in het land bleek dat er veel onduidelijkheden zijn. Ook krijgen we veel telefoontjes en mailtjes hierover. Daarom nog wat uitleg.

Er is gekeken wat de bewonersconsulent de laatste 3 jaar heeft geschreven aan tijd voor uw complex. Daar is het gemiddelde van genomen en zo wordt uw complex ingedeeld in een vaste categorie. Er zijn drie categorieën: € 3 – € 6 – € 10.

Die bedragen staan vast. Dat wil zeggen dat u niet na afloop nog bij moet betalen of geld terugkrijgt. Waarom deze regeling?

Het was moeilijk te controleren wat de bewonersconsulent aan tijd schreef en of dat wel juist was. Daarnaast betekende het tijd die misschien beter besteedt kan worden aan de bewoners in plaats van aan de administratie. Daarom is gekozen voor een versimpeling door met vaste categorieën onkosten te werken.

Maar wat als u bijvoorbeeld van de categorie € 10 naar € 6 wil? Dat kan! Het enige wat u dan hoeft te doen is minimaal 70% instemming regelen en de namen en handtekeningen aan de bewonersconsulent geven. En let op, geen stem telt als een nee stem, dus het is van belang dat iedereen mee doet.

Ok, stel dat u meer dan 70% stemmen haalt en u dus naar een lagere categorie gaat. Dan heeft dat wel consequenties voor de inzet van de bewonersconsulent. Die heeft dan bijvoorbeeld nog maar een keer per week spreekuur in plaats van twee keer. Het gaat dus om geld maar dat is gekoppeld aan de uren die de bewonersconsulent voor uw complex maakt.

Misschien is het daarom verstandig dat een huurderscommissie eerst in overleg gaat met de bewonersconsulent als ze naar een andere categorie willen. Dan weten ze welk stukje dienstverlening minder wordt en kunnen ze dat meenemen in de keuze die ze de bewoners voorleggen.

Maar… de andere kant op kan ook. Als meer dan 70% vindt dat ze meer inzet van de bewonersconsulent willen hebben, dan kunnen ze van categorie € 3 naar € 6 en van € 6 naar € 10.

Kortom… de huurders mogen zelf bepalen in welke categorie ze denken dat het beste voor hun complex is en in hoeverre ze de inzet van de bewonersconsulent willen.

In meer dan 80% van de gevallen gaat u er op vooruit! Dat wil zeggen dat de vaste categorie lager is dan de tijd die de bewonersconsulent schreef.